Astronawigacją nazywamy „sztukę” prowadzenia statku przy pomocy obserwacji gwiazd, planet, Słońca i Księżyca. Rozpoczynamy cykl prelekcji na ten temat w wykonaniu Kpt. ż.w. inż. Waldemara Murawskiego.
Od momentu, gdy ląd znika z zasięgu wzroku nawigatora, szuka on sposobu określenia kierunku drogi, a potem określenia swojej pozycji przy pomocy ciał niebieskich. Aby tego dokonać, niezbędne jest więc poznanie wielu jej specyficznych zagadnień:
- Kosmos – stałe kierunki odniesienia, system słoneczny przed Copernicus, Kepler, Newton
- Układy współrzędnych stosowane w astronawigacji – układ horyzontalny, równikowy, trójkąt sferyczny paralaktyczny
- Pozorny ruch dobowy kuli niebieskiej
- Ruch Słońca, gwiazd stałych, planet, Księżyca
- Czasy – średni, słoneczny, gwiazdowy, statkowy, strefy czasowe, Granica Zmiany Daty
- Chronometr
- Morski Rocznik Astronomiczny – obliczanie kątów godzinnych, wschodów i zachodów Słońca, kulminacji Słońca, Księżyca, planet
- Znajomość Nieba – identyfikacja gwiazd, planet, wybór ciał niebieskich do obserwacji astronomicznych
- Sekstant
- Poprawianie zmierzonych wysokości ciał niebieskich
- Obliczanie miejscowych kątów godzinnych Słońca, Księżyca, gwiazd i planet
- Obliczanie wysokości zliczonych i azymutów za pomocą wzorów i tablic NP. 401, wykreślanie linii pozycyjnej z pozycji zliczonej oraz z pozycji skalkulowanej
- Obliczanie szerokości geograficznej z Gwiazdy Północnej oraz w momencie kulminacji Słońca
- Metody obliczania współrzędnych punktu wytycznego
- Określanie pozycji z obserwacji ciał niebieskich: Słońca, gwiazd i planet (metoda wysokościowa i szerokościowa)
- Wykreślanie linii pozycyjnych z pozycji zliczonej oraz z pozycji skalkulowanej
- Ogólne uwagi o wykreślaniu i dokładności linii pozycyjnych na mapie
Podstawy astronawigacji klasycznej
Kpt. ż.w. inż. Waldemar Murawski
4 kwietnia, 19:00
Budynek Jednostek Międzywydziałowych ZUT
ul. Piastów 48, sala nr 14
Kpt. ż.w. inż. Waldemar Murawski to absolwent szczecińskiej WSM z końca lat 70. Swoją karierę zawodową rozpoczął w Polskiej Żegludze Morskiej, kontynuując pracę firmach zagranicznych. Przez ostatnie 26 lat pracował jako kapitan, dowodząc różnymi typami i wielkościami statków, włączając w to okres 2016-2022, kiedy to dowodził jednym z największych statków na świecie VLCC, służącym do przewozu rudy żelaza z Brazylii do Azji. W październiku 2022 roku zakończył swoją morską przygodę udając się na zasłużony odpoczynek. Jego zainteresowania obejmują astronomię, historię, grę na gitarze, rower górski i windsurfing.